Autor: A. Guz
|
29.11.2012. |
|
D. Zakrzewski, S. Kłopocki i D. Szymczak uczniowie kl. III gimnazjum w Kleszczewie K. wykonali projekt edukacyjny: „Czy każda woda jest taka sama?”. Uczniowie pobrali próbki wody z Jeziora Semlińskiego i następnie zbadali je, określając stężenie tlenku azotu, jonu amonowego i obecność żelaza. Określili też pH wody w jeziorze i zawartość jonów metali alkalicznych.
Wyniki ich badań były następujące:
Stężenie:
- tlenek azotu (V) 0,5 mg/l (ppm)
- jon amonowy 0,05 mg/l (ppm)
- żelaza 0,02 mg/l (ppm)
- tlenek azotu (IV) 0,5 mg/l (ppm)
pH Jeziora Semlińskiego:
- pH zmierzone pH – metrem- 8,25
- pH zbadane za pomocą odczynników- 7,6 - 8
Litowce (metale alkaliczne):
- 9 kropel = 9°d
- przedział Two = 5,00 mmd/l
(jony ziem alkalicznych)
Dodatkowo uczniowie wykonali prezentację zawierającą właściwości i znaczenie wody w przyrodzie.
Na podstawie wykonanych badań chemicznych uczniowie dokonali klasyfikacji wody w Jeziorze Semlińskim.
Stwierdzili, że jest to woda II klasy czystości. Woda tej klasy może być wykorzystana jako źródła
zaopatrzenia w wodę zdatną do picia dla zwierząt, do celów rekreacji, sportów wodnych i kąpielisk
oraz do hodowli ryb. Pomimo pól uprawnych wokół jeziora nie stwierdzono niebezpiecznego stężenia
azotanów i fosforanów. Wpływa to na czystość wody.
W bieżącym roku szkolnym uczniowie naszego gimnazjum biorą również udział w projekcie:
„Nasze jezioro – nasza sprawa”. W ramach projektu między innymi będą badać stan chemiczno –
fizyczny wody w Jeziorze Kleszczewskim, zapoznają się z genezą jeziora, jego położeniem,
ukształtowaniem dna, kształtem linii brzegowej, rozpoznają i opiszą zwierzęta bezkręgowe
znalezione podczas prowadzenia badań.
|