Wychowanie ekologiczne w klasie szóstej Założeniem Wychowania Ekologicznego jest zbliżenie ucznia do przyrody. i wyposażenie go w odpowiedni zasób wiedzy oraz przygotowanie do odpowiedniego postępowania. Bazą wyjściową do realizacji koncepcji programowej jest szkoła i najbliższe otoczenie Celem edukacji ekologicznej będzie kształtowanie: - szacunku dla wszystkich istot żywych
- racjonalnego korzystania z przyrody ożywionej i nieożywionej
- umiejętności praktycznych potrzebnych w konkretnych sytuacjach.
I Moje najbliższe środowisko Materiał nauczania; - Zależność człowieka od środowiska przyrodniczego
- Wpływ działań człowieka na ekosystemy
- Rośliny i zwierzęta w naszym rejonie
- Przemysł a przyroda
Kompetencje: - Prowadzenie obserwacji makroskopowych i mikroskopowych środowiska
- Rozpoznawanie
pospolitych gatunków roślin i zwierząt w naszym rejonie. - Wybieranie korzystnych rozwiązań dla środowiska
- Dostrzeganie zagrożeń dla zdrowia w bezpośrednim otoczeniu człowieka
- Planowanie zdrowego stylu życia
- Dostrzeganie zjawisk zachodzących w najbliższym o
toczeniu Uczeń powinien: Poziom podstawowy; - wymienić zasoby przyrody odnawiającej i nieodnawiającej
- znać czynności prostych prac na rzecz ochrony środowiska
- wymienić gatunki roślin i zwierząt w naszym rejonie
- wymienić
miejsca wypoczynku w naszym rejonie - podać przykłady wypoczynku czynnego
Poziom ponadpodstawowy: - scharakteryzować kalendarz prac i rejestr czynności do wykonania prac na rzecz ochrony środowiska
- rozpoznać gatunki roślin i zwierząt w naszym rejon
ie - porównać korzyści człowieka z ogrodów, pól i łąk
- zanalizować okolicę swojej miejscowości, w której działalność człowieka doprowadziła do zniszczeń środowiska
- zaproponuj sposoby zapobiegania negatywnych działań człowieka w środowisku najbliżs
zego otoczenia. Formy realizacji: - Wycieczka po najbliższej okolicy
- Zebranie roślin
- Wykonanie zielnika
- Założenie hodowli kwiatów
- Sporządzenie kalendarza prac w okresie jesiennym
- Zaplanowanie plakatu – “Nasze prace na rzecz ochrony środowiska “
Przykłady zadań sprawdzających standardy : - Wymień gatunki roślin i zwierząt występujące w naszym rejonie
- Rozpoznaj gatunki roślin i zwierząt występujące w naszym rejonie
- Określ miejsce występowania wybranych gatunków roślin
- Porównaj w postaci tabeli korzyści człowieka z łąk, pól i ogrodów.
- Do podanych rodzaju działalności gospodarczej człowieka, dopisz niekorzystne zmiany w środowisku i sposoby zapobiegania zanieczyszczeń.
Rodzaj działalności | Niekorzystne zmiany w środowisku | Sposoby zapobiegania zanieczyszczeń środowiska | Rolnictwo | | | Hutnictwo | | | Przemysł | | | Transport | | | Wyręby lasu | | | 6. Wymień zmiany zachodzące w najbliższym środowisku pod wpływem działań człowieka. - Dokonaj podziału przyrody na zasoby przyrody odnawiającej i nieodnawiającej przy użyciu następujących określeń: zwierzęta, woda, odnawiające, gleba, powietrze, martwe, żywe, minerały, rudy metali, węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny, rośliny.
II Ochrona zasobów wodnych Materiał nauczania: - Wykorzystanie wody w życiu człowieka
- Wp
ływ związków chemicznych na organizmy żywe - Szkodliwość substancji chemicznych na rozwój roślin
- Wpływ zasolenia wody na życie roślin
- Detergenty rozpuszczone w wodzie a rozwój glonów
Kompetencje: - Poznanie toksycznych właściwości niektórych związków chemicznych na żywe organizmy
- Dostrzeganie zagrożeń dla zdrowia w bezpośrednim otoczeniu człowieka
- Poznanie działania różnych substancji na rozwój roślin
- Wyjaśnienie problemów skażenia i zanieczyszczenia wody.
- Analizowanie wyników doświadczeń
- Wyszukiwani
e rozwiązań ekologicznych Uczeń powinien: Poziom podstawowy: - podać przykłady wykorzystania wody w życiu człowieka
- wymienić przykłady zanieczyszczeń wód
- wymienić związki chemiczne szkodliwe dla wód
- podać przykłady detergentów
Poziom ponadpodstawowy: - znać metody oczyszczania wody
- rozpoznać gatunki zwierząt, świadczące o czystości wód
- zanalizuj doświadczenia i podaj wnioski
- zaproponuj doświadczenie ,wykazujące wpływ różnych związków chemicznych na rozwój roślin
Formy realizacji: - Prezentacja doświadczeń:
- Wpływ nietoksycznych substancji rozlanych na powierzchni wody na rozwój roślin
- Toksyczne działanie różnych związków chemicznych na rośliny
- Badanie wpływu zasolenia wody na życie roślin
- Wpływ detergentów rozpuszczonych w wodzie na rozwój roślin
Przykładowe zadania sprawdzające standardy wymagań: - Podaj przykłady wykorzystania wody w życiu człowieka
- Podaj przykłady substancji chemicznych, które rozpuszczone w wodzie maja negatywny wpływ na żywe organi
zmy. - Wymień detergenty najczęściej używane w gospodarstwie domowym
- Zaproponuj doświadczenie, które wykaże wpływ detergentów na życie roślin. Podaj wnioski.
III Ochrona gleby Materiał nauczania; - Gleba jako środowisko życia roślin i zwierząt
- Zmiany w glebie przez chemizację rolnictwa.
- Obszary zdewastowane
- Rośliny jako wskaźniki jakości gleby
Kompetencje: - Rozpoznawanie gatunków roślin ,świadczących o jakości gleby
- Wyszukiwanie źródeł zmian gleby
- Wyszukiwanie przykładów dewastacji i degradacji g
leby - Dostrzeganie zależności między dewastacją i degradacją gleby
- Wyszukiwanie rozwiązań ekologicznych
Uczeń powinien; Poziom podstawowy; - Wymienić organizmy zwierzęce żyjące w glebie
- wyjaśnić pojęcia: erozja, degradacja, dewastacja
- podaj przyczyny degradacji gleb
- wskaż na mapie Polski obszary uprzemysłowione
Poziom ponadpodstawowy: - rozpoznaj gatunki roślin, świadczące o jakości gleby
- wyjaśnij, jaki jest związek między stanem gleby a przemysłem
- podaj sposoby ochrony gleby
- zaproponuj doświadczenie, wykazujące wpływ toksycznych związków chemicznych obecnych w glebie na rozwój roślin
Formy realizacji; - Obserwacja profili glebowych.
- Prezentacja doświadczenia; Wpływ skażenia gleby na życie roślin
- Analizowanie plansz z gatunkami roślin , które świadczą o jakości gleby.
- Sporządzenie mapy konturowej Polski i zaznaczenie obszarów uprzemysłowionych.
Przykładowe zadania sprawdzające standardy wymagań; - Wyjaśnij pojęcia : dewastacja i degradacja
- Uzupełnij tabelę;
Cechy porównawcze | Erozja | Degradacja | Dewastacja | Przyczyny | | | | Sposoby zapobiegania | | | | - Wymień zakłady przemysłowe z naszego rejonu, które mogą być zagrożeniem dla naszego środowiska.
- Zaznacz na mapce konturowej Polski obszary silnie zdewastowane
- Przyporządkuj odpowiednie rośliny do jakości gleby; bogate w azot, ubogie w azot, bogate w sole mineralne / wrzos pospolity, pokrzywa zwyczajna, bodziszek łąkowy/
- Zaproponuj skuteczny sposób podniesienia żyzności gleby.
IV Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt Materiał nauczania; - Formy ochrony przyrody w Polsce
- Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt
Parki narodowe i krajobrazowe na Pomorzu - Ginące gatunki zwierząt występujące na Pomorzu
Kompetencje: - Rozpoznawanie niektórych roślin chronionych na Pomorzu
- Wskazywanie na mapie obszarów chronionych .
Uczeń powinien; Poziom podstawowy; - wymienić parki narodowe, krajobrazowe na Pomorzu
- zidentyfikuj gatunki, które występują w naszym rejonie
- wymieni
ć formy ochrony przyrody Poziom ponadpodstawowy: - porównać gatunki roślin i zwierząt obszarów chronionych
- określ środowisko życia roślin i zwierząt w danym obszarze
- zaplanuj rejestr odszukanych w okolicy stanowisk chronionych roślin i zwierząt
- zaproponuj przedstawienie na mapie konturowej rzadkich gatunków roślin i zwierząt w nasze okolicy
Formy realizacji: - Analizowanie plansz z gatunkami chronionymi roślin i zwierząt
- Rozpoznawanie gatunków chronionych na Pomorzu
- Prezentacja filmów- Parki Narodowe i Krajobrazowe
- Sporządzenie mapki konturowej Pomorza i zaznaczenie Parków Narodowych i Krajobrazowych.
- Charakterystyka gatunków chronionych na Pomorzu.
Przykładowe zadania sprawdzające standardy: - Wymień formy ochrony przyrody
- Wymień parki Narodowe K
rajobrazowe Pomorza - Zaznacz na mapce konturowej Parki Narodowe i Krajobrazowe na Pomorzu
- Uzasadnij konieczność ochrony gatunkowej roślin i zwierząt
V ŚWIADOMOŚĆ EKOLOGICZNA - Wystawa prac plastycznych
- Wystawa hodowli roślin ozdobnych
- Przegląd prasy ekologicznej.
- Redagowanie materiałów do gazetki szkolnej.
- Realizacja zadań w ramach realizacji programu ‘Czysta Wisła i Rzeki Przymorza’.
|