Losowy obraz

mecz02.jpg
powered_by.png, 1 kB
Wychowanie ekologiczne w kl.VI Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Burczyk T.   
20.04.2008.

Wychowanie ekologiczne w klasie szóstej

 

Założeniem Wychowania Ekologicznego jest zbliżenie ucznia do przyrody. i wyposażenie go w odpowiedni zasób wiedzy oraz przygotowanie do odpowiedniego postępowania. Bazą wyjściową do realizacji koncepcji programowej jest szkoła i najbliższe otoczenie Celem edukacji ekologicznej będzie kształtowanie:

  • szacunku dla wszystkich istot żywych
  • racjonalnego korzystania z przyrody ożywionej i nieożywionej
  • umiejętności praktycznych potrzebnych w konkretnych sytuacjach.

 

 

I Moje najbliższe środowisko

Materiał nauczania;

  1. Zależność człowieka od środowiska przyrodniczego
  2. Wpływ działań człowieka na ekosystemy
  3. Rośliny i zwierzęta w naszym rejonie
  4. Przemysł a przyroda

Kompetencje:

  1. Prowadzenie obserwacji makroskopowych i mikroskopowych środowiska
  2. Rozpoznawanie
  3. pospolitych gatunków roślin i zwierząt w naszym rejonie.
  4. Wybieranie korzystnych rozwiązań dla środowiska
  5. Dostrzeganie zagrożeń dla zdrowia w bezpośrednim otoczeniu człowieka
  6. Planowanie zdrowego stylu życia
  7. Dostrzeganie zjawisk zachodzących w najbliższym o
  8. toczeniu

Uczeń powinien:

Poziom podstawowy;

  • wymienić zasoby przyrody odnawiającej i nieodnawiającej
  • znać czynności prostych prac na rzecz ochrony środowiska
  • wymienić gatunki roślin i zwierząt w naszym rejonie
  • wymienić
  • miejsca wypoczynku w naszym rejonie
  • podać przykłady wypoczynku czynnego

Poziom ponadpodstawowy:

  • scharakteryzować kalendarz prac i rejestr czynności do wykonania prac na rzecz ochrony środowiska
  • rozpoznać gatunki roślin i zwierząt w naszym rejon
  • ie
  • porównać korzyści człowieka z ogrodów, pól i łąk
  • zanalizować okolicę swojej miejscowości, w której działalność człowieka doprowadziła do zniszczeń środowiska
  • zaproponuj sposoby zapobiegania negatywnych działań człowieka w środowisku najbliżs
  • zego otoczenia.

 

Formy realizacji:

  1. Wycieczka po najbliższej okolicy
  2. Zebranie roślin
  3. Wykonanie zielnika
  4. Założenie hodowli kwiatów
  5. Sporządzenie kalendarza prac w okresie jesiennym
  6. Zaplanowanie plakatu – “Nasze prace na rzecz ochrony środowiska “

Przykłady zadań sprawdzających standardy :

  1. Wymień gatunki roślin i zwierząt występujące w naszym rejonie
  2. Rozpoznaj gatunki roślin i zwierząt występujące w naszym rejonie
  3. Określ miejsce występowania wybranych gatunków roślin
  4. Porównaj w postaci tabeli korzyści człowieka z łąk, pól i ogrodów.
  5. Do podanych rodzaju działalności gospodarczej człowieka, dopisz niekorzystne zmiany w środowisku i sposoby zapobiegania zanieczyszczeń.

Rodzaj działalności

Niekorzystne zmiany w środowisku

Sposoby zapobiegania zanieczyszczeń środowiska

Rolnictwo

 

 

Hutnictwo

 

 

Przemysł

 

 

Transport

 

 

Wyręby lasu

 

 

6. Wymień zmiany zachodzące w najbliższym środowisku pod wpływem działań człowieka.

  1. Dokonaj podziału przyrody na zasoby przyrody odnawiającej i nieodnawiającej przy użyciu następujących określeń: zwierzęta, woda, odnawiające, gleba, powietrze, martwe, żywe, minerały, rudy metali, węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny, rośliny.

 

II Ochrona zasobów wodnych

Materiał nauczania:

  1. Wykorzystanie wody w życiu człowieka
  2. Wp
  3. ływ związków chemicznych na organizmy żywe
  4. Szkodliwość substancji chemicznych na rozwój roślin
  5. Wpływ zasolenia wody na życie roślin
  6. Detergenty rozpuszczone w wodzie a rozwój glonów

Kompetencje:

  1. Poznanie toksycznych właściwości niektórych związków chemicznych na żywe organizmy
  2. Dostrzeganie zagrożeń dla zdrowia w bezpośrednim otoczeniu człowieka
  3. Poznanie działania różnych substancji na rozwój roślin
  4. Wyjaśnienie problemów skażenia i zanieczyszczenia wody.
  5. Analizowanie wyników doświadczeń
  6. Wyszukiwani
  7. e rozwiązań ekologicznych

Uczeń powinien:

Poziom podstawowy:

  • podać przykłady wykorzystania wody w życiu człowieka
  • wymienić przykłady zanieczyszczeń wód
  • wymienić związki chemiczne szkodliwe dla wód
  • podać przykłady detergentów

 

Poziom ponadpodstawowy:

  • znać metody oczyszczania wody
  • rozpoznać gatunki zwierząt, świadczące o czystości wód
  • zanalizuj doświadczenia i podaj wnioski
  • zaproponuj doświadczenie ,wykazujące wpływ różnych związków chemicznych na rozwój roślin

 

Formy realizacji:

  1. Prezentacja doświadczeń:
  • Wpływ nietoksycznych substancji rozlanych na powierzchni wody na rozwój roślin
  • Toksyczne działanie różnych związków chemicznych na rośliny
  • Badanie wpływu zasolenia wody na życie roślin
  • Wpływ detergentów rozpuszczonych w wodzie na rozwój roślin

 

Przykładowe zadania sprawdzające standardy wymagań:

  1. Podaj przykłady wykorzystania wody w życiu człowieka
  2. Podaj przykłady substancji chemicznych, które rozpuszczone w wodzie maja negatywny wpływ na żywe organi
  3. zmy.
  4. Wymień detergenty najczęściej używane w gospodarstwie domowym
  5. Zaproponuj doświadczenie, które wykaże wpływ detergentów na życie roślin. Podaj wnioski.

 

 

III Ochrona gleby

Materiał nauczania;

  1. Gleba jako środowisko życia roślin i zwierząt
  2. Zmiany w glebie przez chemizację rolnictwa.
  3. Obszary zdewastowane
  4. Rośliny jako wskaźniki jakości gleby

Kompetencje:

  1. Rozpoznawanie gatunków roślin ,świadczących o jakości gleby
  2. Wyszukiwanie źródeł zmian gleby
  3. Wyszukiwanie przykładów dewastacji i degradacji g
  4. leby
  5. Dostrzeganie zależności między dewastacją i degradacją gleby
  6. Wyszukiwanie rozwiązań ekologicznych

Uczeń powinien;

Poziom podstawowy;

  • Wymienić organizmy zwierzęce żyjące w glebie
  • wyjaśnić pojęcia: erozja, degradacja, dewastacja
  • podaj przyczyny degradacji gleb
  • wskaż na mapie Polski obszary uprzemysłowione

Poziom ponadpodstawowy:

  • rozpoznaj gatunki roślin, świadczące o jakości gleby
  • wyjaśnij, jaki jest związek między stanem gleby a przemysłem
  • podaj sposoby ochrony gleby
  • zaproponuj doświadczenie, wykazujące wpływ toksycznych związków chemicznych obecnych w glebie na rozwój roślin

 

Formy realizacji;

  1. Obserwacja profili glebowych.
  2. Prezentacja doświadczenia; Wpływ skażenia gleby na życie roślin
  3. Analizowanie plansz z gatunkami roślin , które świadczą o jakości gleby.
  4.  

  5. Sporządzenie mapy konturowej Polski i zaznaczenie obszarów uprzemysłowionych.

     

Przykładowe zadania sprawdzające standardy wymagań;

  1. Wyjaśnij pojęcia : dewastacja i degradacja
  2. Uzupełnij tabelę;

Cechy porównawcze

Erozja

Degradacja

Dewastacja

Przyczyny

 

 

 

Sposoby zapobiegania

 

 

 

  1. Wymień zakłady przemysłowe z naszego rejonu, które mogą być zagrożeniem dla naszego środowiska.
  2. Zaznacz na mapce konturowej Polski obszary silnie zdewastowane
  3. Przyporządkuj odpowiednie rośliny do jakości gleby; bogate w azot, ubogie w azot, bogate w sole mineralne / wrzos pospolity, pokrzywa zwyczajna, bodziszek łąkowy/
  4. Zaproponuj skuteczny sposób podniesienia żyzności gleby.

 

 

IV Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt

Materiał nauczania;

  1. Formy ochrony przyrody w Polsce
  2. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt
  3. Parki narodowe i krajobrazowe na Pomorzu

  4. Ginące gatunki zwierząt występujące na Pomorzu

Kompetencje:

  1. Rozpoznawanie niektórych roślin chronionych na Pomorzu
  2. Wskazywanie na mapie obszarów chronionych .

Uczeń powinien;

Poziom podstawowy;

  • wymienić parki narodowe, krajobrazowe na Pomorzu
  • zidentyfikuj gatunki, które występują w naszym rejonie
  • wymieni
  • ć formy ochrony przyrody

Poziom ponadpodstawowy:

  • porównać gatunki roślin i zwierząt obszarów chronionych
  • określ środowisko życia roślin i zwierząt w danym obszarze
  • zaplanuj rejestr odszukanych w okolicy stanowisk chronionych roślin i zwierząt
  • zaproponuj przedstawienie na mapie konturowej rzadkich gatunków roślin i zwierząt w nasze okolicy

Formy realizacji:

  1. Analizowanie plansz z gatunkami chronionymi roślin i zwierząt
  2. Rozpoznawanie gatunków chronionych na Pomorzu
  3. Prezentacja filmów- Parki Narodowe i Krajobrazowe
  4. Sporządzenie mapki konturowej Pomorza i zaznaczenie Parków Narodowych i Krajobrazowych.
  5. Charakterystyka gatunków chronionych na Pomorzu.

 

Przykładowe zadania sprawdzające standardy:

  1. Wymień formy ochrony przyrody
  2. Wymień parki Narodowe K
  3. rajobrazowe Pomorza
  4. Zaznacz na mapce konturowej Parki Narodowe i Krajobrazowe na Pomorzu
  5. Uzasadnij konieczność ochrony gatunkowej roślin i zwierząt

V ŚWIADOMOŚĆ EKOLOGICZNA

  1. Wystawa prac plastycznych
  2. Wystawa hodowli roślin ozdobnych
  3. Przegląd prasy ekologicznej.
  4. Redagowanie materiałów do gazetki szkolnej.
  5. Realizacja zadań w ramach realizacji programu ‘Czysta Wisła i Rzeki Przymorza’.
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
© 2018 - 2000 ZSP Kleszczewo Kościerskie :: Joomla! i J!+AL jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.