Losowy obraz

Lekcja historii w terenie - część II. Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: mat. zebrała B.Kwiatkowska
28.09.2010.

Lekcja historii w terenie.

Co powiedzieli i napisali po powrocie do Kleszczewa uczestnicy lekcji w terenie?

Daria Śliwa kl.IV
Wyruszyliśmy o godz. 8,00. Zamiast do klasy do autokaru w podróż po wiedzę, może przygody. Gdy zbliżaliśmy się do Pelplina i nasz wygodny autokar wyjechał z niewielkiego lasku, wszyscy zauważyli wielki krzyż. To była Góra Papieska. Tu w 1999 r. Papież Jan Paweł II odprawił Mszę św. i spotkał się z mieszkańcami Kociewia. Dziś tamto wydarzenie upamiętnia olbrzymi metalowy krzyż – świadek papieskiej Mszy i piękny pomnik z herbami gmin. Bez trudu odnaleźliśmy herb gminy Zblewo. Z uwagą słuchaliśmy wspomnień Księdza Proboszcza ze spotkania z Ojcem Świętym.

Klaudia Cabaj kl. IV
Zadziwiło mnie piękno i wielkość Katedry w Pelplinie. Tak sobie myślę, jacy mądrzy byli dawniej ludzie. Bez komputerów i dźwigów zbudowali taki wielki gmach, i to jeszcze na bagnach.

Dominik Porazik kl. VI
Budowę Bazyliki Katedralnej w Pelplinie zawdzięczamy zakonowi cystersów, których wspierało wielu życzliwych ludzi. Bazylika to świątynia o wspaniałym wystroju wewnętrznym /urzekły mnie wspaniałe ołtarze z ołtarzem głównym, jednym z najwyższych w Europie i relikwiami wielu świętych/ i zewnętrznym /wspaniała gotycka bryła z przepięknymi portalami/. Podziwiałem liczne dzieła sztuki, najpiękniejsze obrazy Hermana Hanna i wytwory rzemiosła artystycznego/rzeźbione stalle i konfesjonały/. Katedra jest wspaniałym miejscem. Warto zobaczyć ją i poznać jej historię, którą ciekawie przedstawił nam nasz alumn Marek Jażdżewski – przewodnik po Katedrze.

Szymon Reszka kl. V
Bardzo cieszyłem się z tej wycieczki. Podobał mi się niezwykły maleńki ogród między budynkami wzniesionymi przez cystersów. Tutaj zakonnicy modlili się i wypoczywali.

Dominik Zakrzewski kl. I gimnazjum
Wspaniale prezentował się gmach Collegium Marianum. Tu mieści się dobra szkoła dla chłopców. Z niecierpliwością czekałem na lekcję historii w gniewskim zamczysku. Choć nie miałem szczęścia, jak mój brat Przemek, przywdziać stalowej rycerskiej zbroi, byłem zachwycony pokazami i ciekawymi opowieściami rycerzy. Życie średniowiecznych rycerzy było trudne, ale bardzo ciekawe.

Wiktoria Walkusz kl. IV
Na zamku w czasie „żywej lekcji historii” wzięłam udział w rycerskim turnieju, w konkurencji dla dam - strzelanie z łuku do dzika. To była cudna zabawa, choć najpierw trochę bałyśmy się z innymi dziewczynkami, uczestniczkami turnieju. Bardzo spodobał mi się zamek i całe miasteczko Gniew położone nad Wisłą. Współczuliśmy mieszkańcom, bo rzeka już czwarty raz w tym roku zalała okoliczne pola i łąki.

Wiktor Marciniak kl. VI
Gniewski zamek kryje wiele tajemnic. Piękna jest kaplica św. Huberta z pokutnicą, małym, ciemnym niskim pomieszczeniem dla grzesznych Krzyżaków. Niesamowite było spotkanie z duchem zamku, Komturem Gniewskim. W mrocznej Sali rozległ się jego potężny, choć smutny głos. Opowiedział nam przebieg bitwy pod Grunwaldem.

Seweryn Kociński kl.VI
Najbardziej podobał mi się zamek. Podziwiałem zbroje rycerzy, wystawę miniatur najciekawszych zamków z Europy. Uwagę wszystkich chłopaków zwróciły przedmioty z II wojny światowej: broń, mundury, chorągwie i nawet silnik samolotu. Na wycieczce można było miło i ciekawie spędzić czas.

Maria Szczęsna kl. III gimnazjum
Po zwiedzeniu zamku udaliśmy się na Rynek, gdzie widzieliśmy ratusz i sukiennice. Następnie poszliśmy do kościoła, którego dzieje i zabytki przedstawił nam miejscowy Ksiądz Proboszcz. Widzieliśmy też figurę Misia Maciusia znajdującą się w pobliżu świątyni. Według legendy, w czasie potopu szwedzkiego Miś Maciuś wprowadził do kościoła zwierzęta, gdyż ludzie byli tak zajęci walką, że nie usłyszeli nawet dzwonów wzywających na Mszę św.

Krystian Szczęsny kl. III gimnazjum
Dla mnie ten wyjazd był przede wszystkim pielgrzymką. Podziwiałem bogactwo dokonań naszych przodków, geniusz ich myśli i ducha. W Piaseckim sanktuarium byłem już wiele razem. Wspólna modlitwa nowenną do Matki Bożej Piaseckiej kazała mi się zamyślić nad potrzebami wielu ludzi. Uważam ,że ta pielgrzymka była dla wszystkich bardzo owocna. Można było też dowiedzieć się więcej o naszej historii i kulturze, niż na zwykłych szkolnych lekcjach. Polecam wszystkim taką formę zwiedzania, nauki i modlitwy.

« poprzedni artykuł   następny artykuł »
© 2024 - 2000 ZSP Kleszczewo Kościerskie :: Joomla! i J!+AL jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.